Direktlänk till inlägg 27 oktober 2010

Främlingsfientlighet och Religionskritik

Av Någon i din närhet - 27 oktober 2010 23:47

Idag läste jag Svd:s brännpunk där det hävdades att enligt en undersökning gjord av linneuniversitetet i Växsjö så hänger religionskritik ihop med xenofobi eller främlingsfientlighet (se artikeln)

Personligen är jag mycket kritisk till religion och dess ställning i samhället samt hur den påverkar människorna. Gör det mig till xenofobe, svar nej. Man måste skilja mellan religion och folk annars sänker man sig till samma nivå som riktiga xenofober. Tex mellanöstern där halva min släkte kommer ifrån. Jag blir extremt upprörd när kulturen därifrån kallas islamisk, snälla islam har endast funnits sedan ca 600-talet. Det fanns kulturer redan innan, vars traditioner som fortfarande är en stor del av kulturen i dagens mellanöstern. Men visst har islam påverkat det har den, men ska vi börja kalla tex svensk kultur för kristenkultur?? 

Vad jag vill säga att personligen är jag emot religion som idé, den ska likt alla andra ideer kritiseras utvecklas genom kritiken.

Till undersökningen som Linnesuniversitet gjort de har uppenbarligen utgått från en "stickprov" på ca 1750 personer. Frågan är vad som inte redovisas tydligt i artikeln är hur de har gått tillväga för att välja dessa. Vad har kriterierna varit? Hur statistiskt säkerställd är undersökningen? finns någon osäkerhet? frågetecknet jag har är hur denna undersökning kan vara representativ för hela sverige med tanke på att de drar slutsatser om att alal vi svenskar tycker så här. 


Frågan är vad Magnus Hagevis egna åsikt i ämnet är med hänvisning till vad han sa i artikel i den religiösa tidningen dagen citerar "Religionen borde spela en stor roll i politiken, menar statsvetaren Magnus Hagevi, verksam vid Växjö" .

Jag menar att religionen ej har med politiken att göra då inte i dagsläget dä vi inte har en fungerande skola som lär medborgarna om andra ideer än religion samt kritik av dessa inkl religion. Sedankan jag absolute inte se vad religion skulle göra för nytta i politiken, räcker det inte med empirisk erfarenhet av detta som tex Israel, Iran, Kungadömet Jerusalem (korsfararstaten), USA. Vi behöver tänkande människor som kommer med nya ideer inte folk som följer okritiskt och rent av blint texter från 600-talet, 0-talet och ännu äldre. Fråga dig själv vill du styras av en vars etik o moral är låst till medeltiden/forntiden eller någon som kan ta till vara empiriska erfarenheter och ideer och tänka utan ramverk eller lås för sitt sinne.

 
 
Ingen bild

Ron (GB)

28 oktober 2010 02:50

Jag kan bara hålla med dig. Bra skrivet.

Jag är svenskfödd men bor i England sedan länge och förstår inte längre vad som händer däruppe, jag känner mest sorg över allt fulspel.

Det är svårt att ens kommentera Hagevis artikel. Den kändes ogripbar och verkade mest syfta till att svartmåla en viss åsiktsriktning och skapa splittring mellan olika grupper. Gammalt "söndra och härska"-trick. Undersökningen är inte representativ för mig, så mycket kan jag säga.

Men jag är inte förvånad över att underlaget till undersökningen verkar vara minst sagt luddigt. Det ingår kanske i planeringen.

 
Ingen bild

Oscar

28 oktober 2010 03:00

Forskaren ifråga verkar drivas av sin egen uppfattning. En närmare titt på undersökningen visar en minst sagt godtycklig tolkning av resultaten. Skrämmande att individen ifråga är verksam vid ett svenskt universitet, förvisso bara Linnéuniversitetet, men ändå.

 
Ingen bild

Sokrates

28 oktober 2010 09:59

Beklagligt att SvD publicerar nonsensforskning. Religion liksom alla andra idéer MÅSTE kritiseras.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Någon i din närhet - 6 juni 2011 15:19

börjat twittra om någon orkar läsa, http://twitter.com/#!/Omnehomo_mendax ...

Av Någon i din närhet - 17 mars 2011 12:33

Underbart att ännu en ogenomtänkt artikel publiceras av SvdHaahhahaha kan bara skratta när jag läser Helenas text, som taget ur spanska inkvisitionen. Detta är vad jag kallar kristen propaganda och tyvärr på minner den om texter jag läst under minna ...

Av Någon i din närhet - 8 mars 2011 11:24

  Överallt hörs röster för en laglig inkvotering av kvinnor till styrelserna. Frankrike Norge är några av länderna som infört lagar om kvotering. Tänkte idag komma med den synvinkeln som aldrig tas upp i media och som väldigt få verkar förstå ell...

Av Någon i din närhet - 28 februari 2011 16:45

Under medeltiden levde vi i vad många kallar a dark age. Det var ej det, men ur vissa synvinklar stämmer detta. Det var en tid med intolerans med antika ideer och med icke tänkande människor fasta i ett överlevnad och nöjes strävan. Egentligen kan ma...

Av Någon i din närhet - 21 november 2010 01:13

Igår gick s-kvnnornas ledare ut med en lista av krav: 1. att de ska sitta med i valberedningen 2. att nästa ledare skulle vara en kvinna 3. nästa ledare skulle vara feminist På krav ett: skojar dem, vad gör de lämpade att sitta i en valber...

Presentation

Twitter

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<<
Oktober 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards